حجتالاسلام محسن اللهوردی، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر حوزه مهدویت در گفتوگو با ایکنا از همدان با اشاره به ویژگیهای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در پرتو آیات قرآن کریم اظهار کرد: با مراجعه به قرآن کریم به آیاتی بر میخوریم که بهصورت کلی تسلط بر زمین و تشکیل حکومت عدل جهانی را برای صالحان وعده میدهد، اما به جزئیات تشکیل این حکومت اشاره نمیشود. تأویل اینگونه آیات طبق تفسیر مفسران قرآن کریم که برگرفته از روایات معتبر است، حکومت واحد جهانی است که توسط امام مهدی(عج) تشکیل میشود.
این استاد حوزه علمیه با بیان اينکه این آیات شریف را میتوان در چند قالب دستهبندی کرد، افزود: بخشی از این آیات آیاتی هستند که به حاکمیت جهانی اسلام میپردازند، «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون؛ آنها میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولی خدا جز این نمیخواهد که نور خدا را کامل کند. هر چند کافران ناخشنود باشند. اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند، هر چند شرک ورزان نا خشنود باشند.» طبق این آیه 32 سوره مبارکه توبه جریان انحرافی همیشه در تلاش است تا اسلام را از بین ببرد ولی اراده الهی بر این تعلق گرفته است که اسلام پابرجا بماند و بر همه ادیان برتری داشته باشد.
اللهوردی ادامه داد: برتری داشتن به این معنی است که دین اسلام، با حاکمیت جهانی، دین واحد جهانی و حاکم بر همه ادیان میشود. در این باره روایتی از امام حسین(ع) داریم که آیات شریفهای در مورد امام مهدی(عج) وجود دارد که میفرماید «خداوند دین حق را بهوسیله نهمین فرزند من برتری میدهد.»
وی در ادامه به سیمای حکومت امام مهدی(عج) با توجه به آیات 32 و 33 سوره توبه اشاره کرد و گفت: قرطبی از علمای اهل سنت در ذیل این آیات مینویسد «با قیام امام مهدی(عج) کسی باقی نمیماند مگر اینکه مسلمان میشود یا باید جزیه بپردازد.»؛ در بین آیات قرآن، آیاتی هستند که پیشوایی کسانی را وعده میدهد که به استضعاف کشیده شدهاند. «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِين؛ و میخواهیم بر آنان که در زمین به استضعاف کشیده شدهاند، منت نهیم و آنان را پیشوا سازیم و وارث زمین گردانیم.» (آیه 5/ سوره قصص)
وی اضافه کرد: این آیه شریفه اراده الهی بر نابودی مستکبران و پیروزی مستضعفان را بیان میکند. منظور از مستضعفان کسانی نیستند که به لحاظ جسمی یا مالی ضعیف باشند بلکه کسانی هستند که مورد ظلم و ستم مستکبران واقع شدهاند. این آیه سنت الهی را اشاره میکند که عاقبت تسلط و حکومت بر زمین به مستضعفان و مظلومان تعلق دارد. همچون حکومت بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعون، حکومت پیامبر اسلام(ص) بعد از ظهور اسلام که نمونه کامل و در سطح جهانی هم در زمان حکومت امام مهدی(عج) با حکومت حق و عدالت اتفاق میافتد. امام علی(ع) در این باره میفرمایند: «دنیا پس از چموشی و سرکشی به ما روی خواهد آورد.»
این پژوهشگر حوزه مهدویت به سیمای حکومت امام مهدی(عج) با توجه به آیه پنجم سوره قصص اشاره کرد و گفت: براساس این آیه نیز تسلط و حکومت بر زمین به کسانی میرسد که مورد ظلم واقع شدهاند و به استضعاف کشیده شدهاند. طبق روایات این تسلط و حکومت به امامان معصوم(ع) میرسد و به دست امام مهدی(عج) اتفاق میافتد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیاتی که حکومت جهانی صالحان را بیان میکنند، اظهار کرد: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون؛ و به یقین ما در زبور نوشتیم پس از ذکر، که زمین را بندگان نیکوکار من به ارث میبرند.» (آیه 105/ سوره انبیاء)؛ علامه طباطبایی در تفسیر این آیه مینویسد «منظور از اینکه صالحان زمین را به ارث میبرند این است که زمین از شرک و معصیت پاک میشود و جامعه بشری صالح ساکن زمین خواهند شد.» در ذیل این آیه امام باقر(ع) نیز میفرمایند: «منظور از «عبادی الصالحون» اصحاب مهدی (عج) هستند.»
وی درباره سیمای حکومت امام مهدی(عج) با توجه به آیه 105 سوره انبیاء گفت: در زمان حکومت امام مهدی افراد صالح بر سر کار هستند و زمین از شرک و گناه پاک میشود و جامعه بشری صالح بر روی زمین هستند.
اللهوردی با اشاره به آیاتی که ویژگی خلافت صالحان را بیان میکنند، افزود: براساس آیه 55 سوره نور «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، وعده میدهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد. همان گونه که به پیشینیان آنها، خلافت روی زمین را بخشید و دین و آئینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل میکند، آن چنان چه تنها مرا میپرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند آنها فاسقند.» خداوند به کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادهاند چند وعده میدهد؛ آنها بر زمین تسلط داشته باشند که با قدرت و حاکمیت انجام میشود. دین مرضی خدا برای آنها تمکین یابد. امنیت بر جهان حاکم شود و مؤمنان هیچ ترسی نداشته باشند. در آن جامعه تنها خداوند پرستش شود و شرکی وجود نداشته باشد.
انتهای پیام